fredag 29 oktober 2010

Lydnad - vem hade kunnat tro det?

Vi har börjat träna litet försiktigt för att kunna tävla i lydnadsklass 1 (lägsta). I momentet "apportering" ska hunden sitta, ta tag i apportbocken på kommando, och hålla den tills den blir ombedd att släppa. Den ska alltså inte ta så mycket som ett steg!
Såhär långt har vi kommit. Vi ska nu lägga på ett kommando: "Ta den", och förlänga tiden som hon håller kvar den. Vi har fått jobba en del med detta eftersom hon varken griper eller håller av sig själv. (Vilket gör att släppandet är mycket lätt för oss, medan det för flertalet hundar är det svåraste - " Vad? Ska du ha tillbaka den? Njaa, jag tror nog att jag behåller den ett litet tag till")
PS. När jag tittar på klippet ser jag att jag nästan trycker in apporten i Zeldas mun - det hade jag ingen aning om att jag gjorde, och det ska jag genast sluta med! Nyttigt att se sig utifrån!

11 kommentarer:

Katarina sa...

Jag får så bra träningstips hos dig - tack! Har försökt träna apportering med Nanna, men misslyckas totalt. Detta momentet känns vettigt.

Katarina

PS. Tyckte om Babel i går kväll...

Unknown sa...

Jo, att sedan utöka med att springa efter apporten är lätt, det kan ju de flesta redan...
Jag blev även överraskad över hur kort tid hon håller, det är några mikrosekunder längre än det var i början så det känns mycket längre...
Och jo, Babel gick väl bra, alltid nervöst att se vad de väljer av ett timslångt samtal...

Britt Marie o Rudi sa...

Bra! Du har rätt i att Zelda själv ska gripa apporten på kommando ("Apport", brukar användas, och sedan "Loss"). Nästa steg blir att ha henne sittande vid din vänstra sida under momentet. Lycka till! Det här blir kul att följa!

Anonym sa...

så duktig!!! :-D
som jag försöker leka in den där apport delen med Lycka
går sådär bra, men vi leker vidare i små doser och hoppas nå fram med budskapet om det roliga i den leken en vacker dag *L*

//Nica
http://lyckaetthundliv.blogg.se

Lyckopiller sa...

Ni är så söta båda två. Blir glad av att se filmerna på eer :)

Anonym sa...

Tävlandet är kanske genetiskt som så mycket annat? Vilket tålamod det kräver!
Liksom Bob H:s randiga jeans. En hel timme!

Anna sa...

Vad duktig hon är på att gripa om apporten, roligt att se :) man blir inspirerad!

Jeanette sa...

Duktig Zelda! 5 sekunder ligger inte långt bort...
Lycka till på Lydnadsplan!

Unknown sa...

Till Nica: roligt??? Njaaa... Därför satsar jag på att använda gott godis för att få upp motivationen...

Anonym sa...

Att hundar kan vara svår apporterade hade jag förstått, men att det var det här det innebar...
snacka om utmaning! *S*
men det ska gå! :-)
tror aldrig jag kommer få Lycka att tycka att apport är genuint roligt, men med det godaste godiset och en hel massa beröm och uppmuntran, ja det brukar göra susen, så jag hoppas att det funka här med *L*
fast just nu känns de där 5s väldigt långa och väldigt avlägsna
men en rolig utmaning med att försöka nå fram, det är det *S*

//Nica
http://lyckaetthundliv.blogg.se

Unknown sa...

Jo, fem sekunder låter inte så mycket, men just i det här sammanhanget är de låååånga...